Hvis de besøkende møter et åpent hjerte og en behjelpelig hånd, vil de føle seg bedre tatt imot og tryggere.
Hovedoppgaver til en møtevert:
Ta imot besøkende på en hyggelig og vennlig måte og møte dem med behjelpelighet.
Plukke søppel etter møtene og ellers som du ser.
Samle sammen gjenglemte ting og levere dem til resepsjonen.
Påse følgende regler:
Dette gjør du hvis det oppstår et medisinske behov:
Ring til sanitetsansvarlig 992 07 533. Frakt personen ut av møtehallen. I tillegg må møtevertleder og vaktleder kontaktes. Er det svært akutt medisinsk behov skal 113 ringes umiddelbart. Ved evakuering har møtevertene et ansvar for å få folk ut nødutgangene og samle dem på parkeringsplassen ved brua og ved svømmebassenget. De med nødutgang foran og høyre i arenaen går på parkeringsplassen, mens de som har hovedutgang og utgang mot Kirken i Dalen møtes ved bassenget. Møtevert har ansvar for å beholde et kaldt hode og lede folk bort dit de skal.
Alle møtevertene møter en halvannentime før kveldsmøtene. Her planlegger de kveldens møte, pluss formiddagsmøte, ettermiddagsmøte, tweensmøte og barnemøte dagen etter og deler inn plassene de skal være på, og ber sammen. De faste plassene for møtevertene under kveldsmøtene er foran, på midten og bak på hver sin side. Er dere flere på vakt, delegerer dere på møtet dere har i forkant.
Møtevertene deles opp i to grupper, sikkerhet og vertfunksjon:
Sikkerhetspersonellet går med gule refleksvester og har sine primæroppgaver knyttet til sikkerhet og evakuering.
Vertpersonellet har sine primæroppgaver knyttet til å behjelpe møtedeltakerne, men skal allikevel bistå ved evakuering. Disse bærer en orange t-skjorte for synlighet.
Begge funksjonene går under samme oppgavegruppe, men har et ulikt fokus med tanke på arbeidsoppgaver.
Antall verter i funksjon:
På hvert møte med mindre enn 1000 mennesker i arenaen skal det være minimum fire personer med vertfunksjon og minimum fire med sikkerhetsfunksjon.
Når det er mellom 1000 og 1500 mennesker i arenaen skal det være minimum fire personer med vertfunksjon og minimum seks med sikkerhetsfunksjon.
På møter med 1500 til 3000 mennesker i arenaen skal det være minimum seks personer med vertfunksjon og minimum åtte med sikkerhetsfunksjon.
I tillegg må det være minimum to på vert og to på sikkerhet i Kirken i Dalen under barnemøtene på kvelden, og to personer på sikkerhet i Stålhallen under tweensmøte.