Derfor stiller jeg opp som medhjelper på Planetene
Derfor stiller jeg opp som medhjelper på Planetene
Gro Berit Straum har funnet en uke som gir spesiell mening hver sommer. Da tar hun med barnebarna på Planetene, samtidig som hun stiller opp som medhjelper. Slik får hun også ekstra tid med dem i en ellers travel hverdag.

Av Bente R. Thakre
Det begynte egentlig ganske enkelt. Jeg tok med mitt eldste barnebarn til Planetene, og fulgte henne tett det første året. Hun var bare seks år da, og trengte en trygg voksen sammen med seg. Men allerede da kjente jeg på noe mer. Det var en glede og en uke med mening som traff hjertet.
Da hun ønsket å være med igjen året etter, føltes det naturlig å melde meg som medhjelper. Hun var blitt større, og samtidig fikk jeg mulighet til å være der for flere barn. Nå stiller jeg opp som medhjelper for tredje året på rad, og har med meg to barnebarn.
Det som gjør sterkest inntrykk, er møtet med barna. Du kjenner at du kan bety noe for noen av dem, kanskje bare ved å se dem, lytte eller være til stede. Samarbeidet med andre medhjelpere er også veldig verdifullt. Vi utfyller hverandre, og jeg har opplevd å knytte relasjoner som varer gjennom hele året. Gud gjør noe langt større enn vi ser der og da.
Jeg har selv et barn med særskilte behov, og derfor treffer konseptet «Ingen Utelatt» meg ekstra sterkt. På Planetene legges det virkelig til rette for alle. Ingen blir oversett. Det oppleves både ekte, troverdig og fullt av omsorg.
Selv om hverdagen ellers kan være krevende, blir jeg ikke sliten av dette. Tvert imot kjenner jeg at jeg får mer enn jeg gir. For meg er det utrolig meningsfylt å få være en del av et arbeid som når barn og familier, og spesielt de som kanskje ellers ikke ville funnet veien til en kristen leir.
Planetene er et sted som åpner dører, og jeg er takknemlig for å få stille opp som medhjelper!













